Arabian Prospects I

   Images from Lebanon and Jordan, 2004
german version below


Arabian Prospects – Images from Lebanon and Jordan, 2004

In September 2004 I traveled for three weeks through Lebanon and Jordan. Half Lebanese, I was born and raised in Germany; this was my first contact with the Middle East. Up to then I had learned about Lebanon and its culture only secondhand, from stories my father told, as well as from television reports and civil war photos.

The pictures I took of Jordan and Lebanon are not travel photos in the usual sense. They are rather sketch-like documents, compositions that are graphically porous. They reproduce a fragile world: with Bedouin-like backdrops between nomadic turbulence and new prosperity. They are marked by an open, but wait-and-see, distanced view of the circum-stances. What has originated are panoramas and views into zones of a provisional peace in the midst of the permanent flashpoints of Israel, Iraq and Syria.

The series that I put together from the photos, I named Arabian Prospects in analogy to Joel Sternfeld’s book ‘American Prospects’ from the 1980s. This title best makes clear to me the cultural rift and the shaky perspectives for the future of this region.

Unexpectedly I encountered there familiar objects, motifs and symbols—almost all too accommodating imports in actually alien surroundings. What especially fascinated me were the absurd situations that came about from an orientation to a western lifestyle while continuing to uphold Arab traditions. During their most recent restructuring phase, Arab countries seem to have come even more under the influence of western powers and economic politics.

The landscape between Beirut, Amman and Baalbek seems like a scene of redevelopment on a grand scale, something between an archeological reconstruction of former glory and hopes set on the newest economic boom.


Arabian Prospects – Images from Lebanon and Jordan, 2004

Im September 2004 bereiste ich für drei Wochen den Libanon und Jordanien:
Als Halblibanese, aufgewachsen in Deutschland, war dies mein erster Kontakt mit dem Nahen Osten. Bis dahin erfuhr ich über den Libanon und seine Kultur nur aus zweiter Hand, aus Erzählungen meines Vaters sowie aus Fernsehreportagen und Bürgerkriegsbildern.

Die Aufnahmen aus Jordanien und dem Libanon sind keine Reisebilder im üblichen Sinne. Sondern eher skizzenhafte Dokumente, porös grafische Kompositionen. Sie geben eine fragile Welt wieder: mit beduinenhaften Kulissen zwischen alter nomadischer Unruhe und neuer Prosperität. Sie sind von einem offenen, doch abwartend-distanzierten Blick auf die Verhältnisse geprägt. Es entstanden Panoramen und Einblicke in Zonen eines vorläufigen Friedens – inmitten der Dauerkrisenherde Israel, Irak und Syrien.

Die zu einer Serie zusammengestellten Bilder nannte ich Arabian Prospects in Anlehnung an Joel Sternfelds Buch ‚American Prospects’ aus den 80er Jahren. Dieser Titel verdeutlicht für mich am besten den kulturellen Zwiespalt und die brüchigen Zukunftsperspektiven dieser Region.

Es begegneten mir unerwartet bekannte Objekte, Motive und Symbole – fast allzu entgegenkommende Importe in einer an sich fremden Umgebung. Besonders fasziniert haben mich die skurrilen Situationen, die aus der Orientierung am westlichen Lebensstil bei gleichzeitigem Festhalten an arabischen Traditionen herrühren. In der Phase ihrer neusten Restrukturierung scheinen die arabischen Länder weiter unter den Einfluss westlicher Macht- und Wirtschaftspolitik geraten zu sein.

Die Landschaft zwischen Beirut, Amman und Baalbek erscheint als Szenerie eines Wiederaufbaus im großen Stil, zwischen archäologischer Rekonstruktion früherer Herrlichkeit und jüngstem, auf Hoffnung setzendem Wirtschaftsboom.